Turcia este o ţară înfloritoare. Fie că este vorba de comerţ, sport sau turism, poporul turc se autodepăşeşte folosindu-se doar de mijloace proprii. În cadrul unui reportaj redactat la faţa locului, vă prezentăm modalitatea în care statul şi deopotrivă oamenii de afaceri locali câştigă împreună sute de milioane de euro anual doar din fotbal. Când Cezar a cucerit Anatolia, în cea mai uşoară victorie a Imperiului Roman a rostit celebra sintagmă: „Veni, vidi, vici” ( „Am venit, am văzut, am învins”). Cuvintele liderului roman se regăsesc astăzi pe limba oamenilor de afaceri care au investit în urmă cu zece ani într-o provincie aridă, neprietenoasă, cu temperaturi care vara depăşesc 45 de grade, loc pe care l-au transformat într-o constantă sursă de venit. La începutul anilor 2000, în sudul regiunii Antalya începeau să se ridice primele complexe turistice. La iniţiativa statului turc, orice persoană a primit gratuit o zonă de teren, singura condiţie impusă fiind construirea unui resort de cinci stele. Statul turc a plusat, acordându-le oamenilor de afaceri dispuşi să investească în această zonă subvenţii şi totodată anumite „scutiri” de taxe şi impozite. La mai bine de un deceniu, sudul Turciei se bucură de 44 de staţiuni care adăpostesc anual peste 30 de milioane de turişti.
Rai fotbalistic în sudul Antaliei
În Antalia, una dintre provinciile sudice ale Turciei, se regăsesc cinci staţiuni: Kemer, Lara, Belek, Side şi Alanya. Toate sunt cunoscute pentru stagiile de pregătire pe care echipele de fotbal le efectuează în primele patru luni ale anului, precum şi pentru numărul uriaş de turişti din timpului sezonului de vară, toţi cazaţi în regim de „all inclusive”. Temperaturile propice unei pregătiri centralizate, precum şi locaţia, la graniţa dintre Europa şi Asia fac ca cele cinci locaţii să adăpostească anual în medie 1.000 de echipe. Tarkan Batgun, managerul site-ului de scounting gutto.biz, este unul dintre zecile de promotori ai „potenţialului fotbalistic” din zonă: „Doar în sudul Antaliei sunt peste 200 de suprafeţe de joc, toate de dimensiuni normale şi aprobate UEFA. Dintre acestea, peste 80% sunt dotate cu instalaţie de nocturnă, fapt care permite organizarea meciurilor după apus. În timpul sezonului de iarnă se dispută în medie 25 – 30 de partide de pregătire pe zi. Asta înseamnă peste 3.000 de jocuri în timpului stagiunii de iarnă şi totodată peste 25.000 de jucători găzduiţi an de an”.
Belek, ţintă de lux pentru fotbaliştii români
Belek este cea mai exclusivistă staţiune, care găzduieşte două dintre cele opt locaţii ale başkanului Aziz Yldirim, patronul formaţiei de fotbal Fenerbache Istanbul. Arcadia şi Atlantis fac parte din portofoliul concernului Limak, condus de preşedintele „canarilor galbeni”. Industria hotelieră în care a investit peste 200 de milioane de euro, şi care anual produce circa 50 de milioane de euro, reprezintă doar 6 % din cifra de afaceri a omului care plătea în perioada 2007 – 2009 salariul de 7 milioane de euro fundaşului brazilian Roberto Carlos. Echipele din România şi-au făcut apariţia încă din 2003. Rând pe rând, Steaua, FC Naţional, Juventus Bucureşti, Gloria Bistriţa, Pandurii Târgu Jiu, Gloria Buzău, Dinamo, FCM Târgu Mureş, Gaz Metan Mediaş, FC Bihor, Viitorul Constanţa şi multe alte echipe din România au desfăşurat cantonamente pe litoralul turcesc. În privinţa echipelor din România, Batung a precizat: „An de an, avem cel puţin 15 – 20 de echipe din România, iar aici vorbesc doar de hotelurile noastre. Cluburile de fotbal ajung la noi prin intermediului Internetului, prin impresari sau alţi intermediari. În funcţie de numărul de zile, precum şi alte dorinţe ale oaspeţilor noştri, facem o ofertă personalizată, astfel suntem siguri că atât noi, cât şi clienţii care ne calcă pragul suntem mulţumiţi”.
Capitala golfului
Belek cuprinde 11 de cluburi de golf, care totalizează 279 de găuri. Condiţiile de cazare „all inclusive”, precum şi faptul că partidele de golf pot fi organizate cel puţin 280 de zile dintr-un an au făcut ca micuţa localitate de pe riviera turcească să depăşească celebra Algarve, staţiunea portugheză care până în urmă cu câţiva ani era „socotită” drept capitala mondială a golfului. Printre cluburile de golf exclusiviste, obişnuite cu clienţi „pretenţioşi” se numără Kempinski Hotel, Ela Quality Resort Hotel, Gloria Hotels & Resorts, Limak International, Suesi Luxury Hotel, Titanic Hotel & Resorts, WOW Resorts Hotel şi multe altele. „Promovarea noastră nu se rezumă doar la fotbal, chiar dacă de aici vin foarte mulţi bani în off-season (n.r. în afara sezonului principal, de vară), ci la tot felul de sporturi, destinate amatorilor şi profesioniştilor. Fie că este vorba de un turneu de cricket, darts, fotbal sau golf, în Belek se va găsi un turneu la care poţi lua parte fie că eşti profesionist sau amator”.
Fotbalul la el acasă
De la deschiderea primului resort de cinci stele, în 2002, şi până în prezent, terenurile de fotbal din Antalia au găzduit zeci, poate chiar sute de competiţii. Printre cele mai importante întreceri care au loc în sudul Turciei se numără Gazi Cup, Efes Pilsen Cup, Nazar Trophy, World of Wonderers Cup, Antalia Cup, Campionatul European Under 17, CE Under 19 şi în premieră în 2013, CE Under 20. În general, în cadrul turneelor amicale, miza este una simbolică, câştigătoarea primind în medie între 30.000 şi 50.000 de euro, în funcţie de sponsorul oficial al competiţiei, precum şi de faptul dacă întrecerea este televizată sau nu. În ultimele trei săptămâni, Atlantis şi Arcadia, cele două locaţii ale concernului Limak în Belek, au găzduit 44 de echipe. Printre acestea Steaua Bucureşti, CS Otopeni, Pandurii Târgu Jiu, CSM Târgu Mureş, Gloria Bistriţa, Fortuna Brazi, Petrolul Ploieşti şi Dinamo 2 Bucureşti.